Me loves Sri Lanka! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Fenna Wielenga - WaarBenJij.nu Me loves Sri Lanka! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Fenna Wielenga - WaarBenJij.nu

Me loves Sri Lanka!

Door: Fenna Wielenga

Blijf op de hoogte en volg Fenna

30 Maart 2011 | Sri Lanka, Negombo

Ik dacht, het wordt maar weer eens tijd voor een verslagje. Ik ben vrij lui op dit moment, dus moet maar zien hoe lang het wordt. En heb dinner over 20 minuten, dus here we go.
Twee weekenden geleden ben ik naar de get2together in Hikkaduwa geweest samen met Rachel en Maya. Tinna besloot om haar laatste weekend met de familie te besteden. In de trein hebben we Anna, Ashley (jongen) en Christopher ontmoet. Allemaal Engels, allemaal aardig. Anna en Ashley gingen ook naar Hikkaduwa. Het was leuk om de andere vrijwilligers weer te zien en bij te kletsen. Er waren in een keer meer Nederlanders. Bleek dat een groepje van 4 de vorige keer niet kon komen en 2 anderen waren net aangekomen. Even gekletst en al snel kreeg ik te horen dat ik een Amerikaans/Engels accent had. Oeps! Maar goed, mijn gedachten zijn nu soms zelfs Engels dus dat zegt genoeg. Het was ook fijn om weer op het strand te zijn. Hikkaduwa heeft een heel lang strand en heel veel leuke winkeltjes. Rachel, Maya en ik besloten nog even te shoppen voor het eten en alsof ik er nog niet genoeg van heb, heb ik 2 jurkjes gekocht. Kostte samen maar 9 euro. Na het shoppen onze accomodatie opgezocht en ons klaargemaakt voor de avond. Want wanneer de vrijwilligers samenkomen gaan ze niet op hun kont zitten, maar op stap! Eerst even gegeten (ben verliefd geworden op garnalen) en ons toen bij de rest gevoegd. Toen naar de club gegaan en daar natuurlijk een aantal drankjes gedaan. We zijn Anna en Ashley ook nog tegengekomen en al met al was het een hele gezellige avond met leuke mensen, leuke muziek en een hoop gezelligheid onder invloed van een paar drankjes. 'S ochtends vroeg het bed ingekropen en niet veel later er ook weer uit voor ontbijt. Daarna naar Galle gegaan met Maya en Rachel. Daar zijn we het weekend daarvoor ook geweest, maar nu gingen we naar het huis van een kennis van Rachel. Nouja, huis? Meer een kleine villa, met zwembad en al. En de kamer die ik en Maya deelden, met eigen badkamer, had nog het meest weg van die in een 5 sterren hotel. In mijn stoutste dromen niet gedacht dat ik dit zou beleven toen ik naar Sri Lanka ging. De rest van de dag uitgebrakt en 's avonds, na het eten van zelfgemaakte pasta en bestelde pizza gingen we weer er op uit. Had van mij niet gehoeven, maar Rachel had het gepland, ze had afgesproken met een vriend. We werden opgehaald door een andere vriend, James, die heel aardig was. Hij woont hier tijdelijk bij zijn ouders omdat hij niet weet wat hij met zijn leven wil.Hij haalde ons op in een pick-up die maar 1 passagiersstoel had. Dus Maya en ik achterin de laadbak. Zo vet! Onder de sterrenhemel, met de wind in je haar, heerlijke ervaring!Gelukkig werd het een rustige avond, vanwege poya en was het meer kletsen dan dansen. Niet al te laat gingen we weer terug en we waren zo moe, dus gelijk op bed. De volgende dag moest ik weer vroeg terug want het was Tinna haar laatste dag. Eerst zouden we naar de tempel na de lunch, dus moest ik vroeg reizen, maar Tinna veranderde van gedachten en we gingen alleen naar het weeshuis later in de middag. Ik eerst pissed, had langer kunnen slapen, maar het cricket spelen met de jongens was zo leuk dat het toch ook niet zo erg was. Ik was goed op dreef en begin het nu te leren. Midden in de nacht ben ik met Malika, Nalaka en Tinna naar het vliegveld gegaan en daar afscheid van Tinna genomen. Dat ging allemaal heel snel, maar ik denk dat dat voor de familie beter is dan een lang afscheid. Als ze dat elke keer met elke vrijwilliger moeten doen.. Toch voelde het een beetje onpersoonlijk.

Goed, maandag startte mijn week alleen en het was niet eens zo eenzaam. Soms alleen eten en dat is saai, maar op sommige dagen kwam Patrick langs in de middag om te helpen bij het lesgeven aan de jongens in het weeshuis en voor de rest had ik eindelijk wat meer tijd voor mezelf.
Op dinsdag ben ik met Malika en Nalaka de stad in geweest om met het geld dat familie, vrienden, collega's en de school van mijn vader hadden gedoneerd eten en schoenen te kopen. Ik heb Malika gevraagd wat ze nodig hadden en dat was voor nu het belangrijkste, dus op naar de winkels. 6 jongens hadden nieuwe schoenen nodig, ze moeten 1.5 km lopen, elke dag, heen en terug. Goede investering dus. En eten natuurlijk ook. Er is zelfs nog een beetje geld over, maar omdat ze hier verlegen zijn met het aannemen van geld weet ik nog niet waar ze dat aan willen besteden. Gelukkig ben ik hier nog twee maanden. Ook weet ik nu zeker dat het gezegde geven is beter dan nemen waar is. De jongens waren erg blij met dat wat ze hebben gekregen. Ik ben van plan wanneer ik terug ben een maandelijkse gift aan het weeshuis te doen, ik weet zeker dat het goed terecht komt. Hopelijk kan ik meer mensen enthousiast maken!

De rest van de week was niet zo bijzonder, maar lekker chill. Besefte verder dat ik hier nog lang niet weg wil, het leven onder de palmbomen is veel beter dan dat in Nederland, al mis ik vrienden en familie natuurlijk wel. Maar ik heb nog maar twee maanden. De tijd gaat veels te snel! Ik realiseer me nu nog meer dat ik heel erg moet genieten van mijn laatste maanden.

Afgelopen weekend naar Colombo geweest, waar de oom van Rachel een appartement heeft. Rachel en Maya hadden het plan om vrijdagavond uit te gaan en dat leek mij ook leuker dan thuis zitten. We hadden eerst een pre-party in het Hilton-hotel (again, Rachel kent zoveel mensen) en toen naar de clubs. Superleuke avond gehad, met heel veel leuke foto's die ik later zal posten, samen met de foto's van de jongens met het voedsel en de schoenen (ik heb heel veel foto's genomen!). Op zaterdag niet zoveel gedaan, naar de Mc Donald's geweest voor vet voedsel, waar ik iets te enthousiast mee was. We hadden daarvoor al gegeten, dus ik had iets te veel besteld. Dacht dat ik het wel aan kon na mijn meerdere bezoekjes thuis aan de Mc Donald's na een avond stappen. Niet dus. Verder een beetje gecomputert en een beetje geluierd in het appartement. 'S avonds naar de Thai geweest voor dinner en daarna snel gaan slapen.
Op zondag hebben we een boottocht gedaan door de wetlands van Sri Lanka, wat tussen Colombo en Negombo in is. Best leuk, veel vogels gezien, een varaan en jumping fish. Hele kleine visjes die met velen tegelijk uit het water springen. Supermooi gezicht. Helaas geen krokodillen, daarvoor was het iets te laat op de dag en te bewolkt. Hierna afscheid genomen van Rachel en Maya en toen weer naar Negombo gegaan in mijn eentje in een bus in het donker met maar weinig mensen in de bus. Freak-out moment! Maar ben veilig thuis gekomen. En dan deze week. Niet zoveel bijzonder gebeurd, een beetje saaier dan vorige week. Maar het Duitse meisje is gister weer teruggekomen dus hoef niet alleen meer te eten. Op de kleuterschool zijn we druk bezig met het festival voor zondag, alvast voor het Boedhistisch nieuwjaar. Het is veel dansen, zingen en spelletjes doen. Ga zeker foto's maken, sommige spelletjes zijn vrij hilarisch. In het weeshuis ben ik nog steeds bezig met het lesgeven van de drie jongens en ik kan merken dat de dingen die ik tot nu toe met ze heb doorgenomen dat ze daar redelijk goed in worden. Daar ben ik blij mee, mijn werk werpt toch wel vruchten af. Ben alleen nog steeds aan het aftasten wat het beste is om ze te leren, waar ze het meest aan hebben.

Verder heb ik vandaag een sari gekocht, een hele mooie blauwe met bloemen en gouden stiksels. Die wil ik aan voor het festival, hopen dat het shirt en de onderrok op tijd klaar is. Ze hadden alleen zoveel en ik kon maar niet kiezen. Heb het Malika volgens mij wel moeilijk gemaakt door haar mee te slepen naar meerdere winkels, maar gelukkig was ze mee. Madeline (Duitse meisje) was ook mee en Nalaka wachtte in de auto (voor 2 uren, oeps!) Misschien heb ik het de verkopers echter nog wel moeilijker gemaakt, die sari na sari uit het rek haalden en ik maar "No" blijven zeggen. Maar het is echt niet makkelijk, zoveel kleuren, zoveel motieven. Ik wist gelukkig dat ik blauw wou. Uiteindelijk heb ik de prijs ook nog goed naar beneden gekregen. Op een gegeven moment zat het onderhandelen vast en toen heb ik de vrijwilligerskaart maar in de ring gegooid. En het werkte. De prijs zakte naar de prijs die ik vroeg! Yeah!

Mijn plannen voor dit weekend zijn thuis blijven. Kan wel wat rust gebruiken en zondag is het festival op de kleuterschool waarbij ik aanwezig wil zijn. Misschien ga ik zaterdag wel wat met Patrick doen, of misschien kunnen we weer een sport spelen met de jongens van het weeshuis, dat is toch wel een van de leukste dingen om met hun te doen.
Ik zal proberen zo snel mogelijk foto's te plaatsen, ik weet dat jullie die graag willen zien. Toch kan ik nog niet genoeg tijd vinden om de foto's te uploaden. Misschien dit weekend? Hou het in de gaten!

Tot zover maar weer, nu is het zeker een iets langer verslagje:P!

Liefs

  • 30 Maart 2011 - 14:06

    Dieuwertje:

    Leukleukleuk!
    Oooooh, ik zit hier super te stressen voor school en alles, en dan lees ik jouw verhalen. Dan denk ik: wat doe ik hieeeeer?

    Meis, ik ben zo blij voor je dat je het naar je zin hebt daar. En ik heb echt wel tijd om je te missen hoor! ;p wees maar niet bang. Maar je moet inderdaad genieten van je tijd daar. Straks ben je alweer hier en dan is alles weer "normaal".

    Have fun! Wel een beetje op jezelf passen he! je moet wel weer terugkomen, en het liefst met alle ledematen. hihihi!

    Lieeeeefs!

  • 30 Maart 2011 - 15:20

    Johan:

    Ben het met duw eens, dit soort verhaaltjes kun je ons niet aandoen. Ik het vervolg graag meer over hoe verschrikkelijk je ons mist. We hebben al foto's (3) gezien op je facebook btw.

  • 30 Maart 2011 - 16:27

    Douwe:

    Wat een fantastisch lang verhaal. Ik krijg echt een goed beeld van hoe jij het daar ervaart. Hebben we straks nog wel wat om bij te kletsen? :p Echt super leuk alles. Mooi dat je het naar je zin hebt en ik zou zeggen geniet nog lekker 2 maanden.

    Heel veel succes nog en spreek je meid ;)

    xxx

  • 30 Maart 2011 - 18:33

    Melissa . :

    Oh echt wel leuk! Kan niet wachten tot de foto's ;) al denk ik idd dat we de meeste fotos zien als je terug bent. Geniet nog even! xx

  • 31 Maart 2011 - 14:35

    Grytine:

    Hee Fenna!

    Wat leuk om je reisverslagen te lezen! En mag je zelf bepalen wat je de kinderen leert? En ook super dat je met hen cricket speelt, dat sporten is een goede afleiding!

    En wat heb je al veel gedaan, gezien en meegemaakt! Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen (en foto's;))!

    Xx

  • 11 April 2011 - 17:51

    Chantal:

    Sorry dat ik zo laat reageer, maar wat een leuk verslag! Ben jaloers dat jij daar zit. Zou graag even langskomen haha, maar dat zit er even niet in. Geniet ervan! Nog maar 1,5 maand ongeveer! Dus enjoy en dan zie ik jou in Nl weer!!
    Dikke kus vanaf Fryslân.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenna

Actief sinds 26 Jan. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 14784

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 26 Augustus 2014

Lovely Japan!

05 Februari 2011 - 04 Juni 2011

Naar Sri Lanka!

Landen bezocht: