Zon, zee, strand en drankjes..en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Fenna Wielenga - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand en drankjes..en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Fenna Wielenga - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand en drankjes..en vrijwilligerswerk

Door: Fenna Wielenga

Blijf op de hoogte en volg Fenna

17 Maart 2011 | Sri Lanka, Negombo

Nou, ga er maar even goed voor zitten, want dit gaat een wat langer verslag worden. Laten we maar beginnen met het weekend na mijn verjaardag.

Die vrijdag zijn Tinna en ik 's avonds naar Colombo vertrokken. Hier hadden we met Nadine en Maya afgesproken om eerst ergens te gaan eten. Omdat de clubs hier in luxe hotels zitten, waren in dat gebied ook alleen maar dure restaurants te vinden, maar we vonden een Duits restaurant dat qua prijs nog redelijk te doen was en ik heb eindelijk weer Italiaans gegeten (al was de portie niet al te groot). Na het eten onze make-up gefixt en toen op pad naar 1 van de clubs, die The Museum heette. Uitgaan heeft hier een vrij Westerse sfeer, al blijven de Sri Lankese mannen sterk aanwezig. In ieder geval was er goede Westerse muziek en kregen we veel gratis drankjes, dus een avond vol lol. Daarna nog naar een andere club geweest, Silk (de namen zijn hier geweldig) en daar een paar Australiers ontmoet. Die waren hier voor de cricket worldcup.Daar nog een paar drankjes mee gehad en toen op weg naar onze slaapplaats (ik zal maar geen tijden noemen). Na een paar uurtjes slaap hebben we de Mc Donald's opgezocht voor een goede vette hap en daarna afscheid van Nadine genomen, die de zondag is vertrokken. Dat was wel even slikken, aangezien ze mijn eerste en eigenlijk beste vriendin hier was. Gelukkig bestaat er zoiets als Facebook en heel misschien komt ze terug om te reizen. De rest van het weekend en ik hebben Tinna en ik thuis doorgebracht om weer wat energie op te bouwen.

Doordeweeks ging het gewoonlijke werk verder. Op de kleuterschool ben ik vooral betrokken bij de babyclass, de allerjongsten dus. Ik begin hun namen inmiddels te kennen en heb met sommige meisjes al vriendschap gesloten. De jongetjes blijven echter zeer uitdagend, ben al een keer in mijn gezicht geslagen, of heel sloom. Sommige kinderen hier worden omschreven als 'lazy' en zijn dat ook echt. Ze doen alleen iets als ze hard genoeg worden gepushd. Gister had ik echter een doorbraak met zo'n kind, het begon uit zichzelf met me te spelen en vandaag mocht ik zijn drinkfles repareren. Met andere woorden, ze beginnen me te vertrouwen. Ik begin nu ook een paar woorden te leren, voornamelijk dieren maar ook woorden als mooi, goed en nee (vooral die laatste is zeer belangrijk om te weten). Verder gaat het werk in het weeshuis zijn gangetje. Ik leer drie jongens Engels, maar 1 wil nog wel eens eigenwijs zijn en verstoort daarmee soms de concentratie van de anderen. Het Engels dat ik ze leer is heel erg basis, na kleuren en cijfers ben ik nu bezig met lichaamsonderdelen. Vooral leren via spelletjes loont hier, dat vinden ze natuurlijk veel interessanter. Denk aan memory en het liedje "Hoofd, schouders, knie en teen". Langzamerhand lijkt het er ook op dat ik een band met hen opbouw, wat natuurlijk fijn is, maar ik kijk nu al op tegen het afscheid.

Verder is mijn leven hier vrij basic. Ik was mijn eigen kleren met de hand, mijn moeder kan trots zijn. Helaas doet het mijn kleren geen recht, vele kleuren zijn al vervaagd. De broek die ik heb meegenomen valt bijna uit elkaar dus wanneer ik zin heb probeer ik de losse eindjes weer vast te naaien (nogmaals, mijn moeder kan trots zijn). Tussen de middag doe ik een dutje en dat is dat.

Afgelopen weekend zijn Tinna en ik samen met Maya en Rachel (een nieuwe vrijwilliger uit GB) naar het zuiden gegaan. Op zaterdagmiddag kwamen we aan in Mirissa, een strandplaats. Hoe zoiets eruit ziet? Nou, stel je dat iddyllische plaatje van wit zand, helder blauw water en palmbomen voor en dan heb je een vrij goed beeld. Geen druk toeristisch strand, maar lekker rustig en uit de restaurantjes klinkt Bob Marley of Jack Johnson wat voor het ultieme strandgevoel zorgt. Zondag zijn we naar Galle gegaan, een stad die vroeger o.a. in bezit is geweest van de Nederlanders. In Galle is een fort, wat we hebben bezichtigd. Een mooi uitzicht over het strand, snel in een Nederlands kerkje geweest (je moet toch een beetje nationalistisch blijven)en genoten van een mangomilkshake in een restaurantje. Het was 1 van de fijnste plekken waar ik tot nu toe geweest ben, omdat het Westers aandeed. Geen druk verkeer, geen rommelwinkeltjes, amper mensen die je lastig vallen en Europese straatjes waar je doorheen wandelt. Helaas moesten we vroeg in de middag alweer terug naar Negombo, omdat reizen hier aardig wat tijd in beslag kan nemen.

Nu is er alweer bijna een week om. De tijd gaat best snel. Tinna vertrekt maandag en dat is opzich jammer, maar het verbaast me niet. Zelfs in haar laatste week praat ze heel veel met thuis via de computer, wat ik maar vreemd vind, aangezien ze hun snel weer zal zien, maar goed. Het zal hier wel stil zijn zonder haar. Het is blijkbaar mogelijk dat er iemand is die nog meer kan kwebbelen dan ik (dus, heit en mem, jullie hebben het zo erg nog niet:P. Afgelopen maandag is er echter een nieuw meisje gearriveerd. Ze is hier niet met Projects Abroad maar als een kennis van de familie. Ze zal hier maar een paar dagen zijn en in de tussentijd gaat ze rondreizen. Ze doet dus voornamelijk haar eigen ding, wat best begrijpelijk is.

Dit weekend ben ik niet veel van plan, misschien morgen naar Hikkaduwa (opnieuw strand:D) en dit weekend mijn tijd doorbrengen in Negombo vanwege Tinna's laatste dagen hier. Verder ben ik ook niet super fit, dus ben niet echt in de mood voor big trips.

Zo dat was wel weer genoeg voor nu, hoop dat ik mijn volgende update weer wat korter kan houden;)

Liefs!

  • 17 Maart 2011 - 06:45

    Dienet:

    Nou korter hoeft van mij niet hoor Fenna.
    Het is erg leuk om je verhalen te lezen.
    Fijn dat het zo goed met je gaat.

    liefs dienet

  • 17 Maart 2011 - 07:55

    Bea:

    Ik wil foto's!!!!!!!! T is hier weer eens grijs en bewolkt en tien graden.. dus jaloers ben ik toch al op die strandverhalen... dan kunnen de foto's er ook wel bij ;-)

    Fijn dat alles goed gaat en laat je niet slaan door jongens (ook al zijn ze dan heel klein)... Zo hebben gerda en ik je niet opgevoed ;-)

    Kus!

  • 17 Maart 2011 - 08:12

    ChantalvdW:

    Zozo Fenna! Wat superleuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt haha. Zo lang zijn jouw verhalen nou ook weer niet, als je ze vergelijkt met de mijne haha :)
    Maar geniet ervan zolang het nog kan, want voor je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje..
    xx vanuit Madrid

  • 17 Maart 2011 - 12:46

    Douwe:

    Leuk verslag weer, Fenna :) De negerversie van Fenna komt geloof ik steeds dichterbij :p Succes daar met de kleine hummeltjes en geniet ;)

    xxx Douwe

  • 21 Maart 2011 - 17:39

    Elise:

    Heee Fenna!
    Nou dit was inderdaad niet te lang hoor; was prima te doen :p Maar wat klinkt het allemaal heerlijk daar; gewoon lekker relaxed!! Beetje die kindjes wat leren, strand, bruin worden, lekker hoor!!
    Ben ook benieuwd naar foto's jaa!
    Nou succes aankomende weken!
    Liefs!xx

  • 21 Maart 2011 - 20:34

    Jacqueline:

    dit klinkt allemaal meer als een lekkere lange vakantie dan vrijwilligerswerk!
    ben heel blij dat je het daar leuk hebt!
    en ik wil foto's zien!!!!!
    xxx

  • 28 Maart 2011 - 14:17

    Nynke Hogeveen:

    Hee Fenna,
    Wat geweldig dit! Had natuurlijk van mijn moeder al gehoord van je reis, maar het is erg leuk om je verslag(en) te lezen! Ik wens je nog heel veel plezier en succes.
    Liefs Nynke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenna

Actief sinds 26 Jan. 2011
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 14777

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 26 Augustus 2014

Lovely Japan!

05 Februari 2011 - 04 Juni 2011

Naar Sri Lanka!

Landen bezocht: